Sunday, June 14, 2009

TETAMU TAK DIUNDANG

" Akak camana nak buat lakonan ni?Tak ada idea la." Hafizi membetulkan letak cermin matanya. Nampak benar dia resah. Safa dan Ina menggulum senyum. Tercuit dengan gelagat Hafizi. Syahmi, Adham dan Fakri terkebil-kebil memandang mereka berdua. Sejak tadi hanya Hafizi sahaja yang bersuara. Yang lain semuanya asyik menconteng kertas. Entah apa yang dilakar mereka. Adakala mereka mengangguk-ngangguk tanpa tahu hujung pangkal cerita. Hafizi terus menggaru-garu kepala.

" Syahmi, Fakri ngan Adham tak ada idea ke? Dari tadi akak tengok senyap je." Ina tiba-tiba mencelah. Syahmi menunduk, Adham cuma tersenyum-senyum. Fakri langsung tidak menunjukkan apa-apa reaksi.

" Tak payah tanya diorang kak...budak kelas hujung mana boleh bagi idea." Hafizi tersengih. Safa mengerlingnya tajam. Ina menunjukkan riak wajah kurang senang.

" Syahmi suka tengok citer ape?" Safa menguntum senyum. Syahmi takut-takut. Hampir sahaja suaranya tidak keluar. Tersekat di kerongkong. Apa pula yang tidak kena dengan kakak berdua ni? Sebelum ini mereka tidak kisah pun kalau dia tidak bercakap. Mereka sudah tahu 'peelnya'. Abang Anas pun tidak pernah memaksa. Syahmi menelan liur.

" Citer bunuh-bunuh..." Gagap Syahmi bersuara. Tidak berani dia menentang mata Safa.
" Kenapa?" Giliran Ina pula bertanya.
" Sebab bapak die masuk jel kak. Bapak dier orang jahat!" Hafizi mencelah.
" Hish...ader akak tanya kamu?" Safa meninggikan suara. Geram dengan sikap Hafizi yang suka merendahkan orang lain. Inikah yang diterapkan dalam persatuan? Hafizi mencebir bibir. Tiba-tiba dia terus diam. Hafizi tunduk ke bawah. Jari-jemarinya menguis tanah. Tingkahnya berubah 180 darjah daripada tadi.
" Kakak nak setiap seorang bagi idea. Kalau sape tak bagi, akak akan denda."Safa dan Ina saling berpandangan. Keduanya mengangguk serentak.
" Ok...apa tunggu lagi. Kita mesti kalahkan kumpulan lain." Safa cuba meniupkan semangat pada mereka. Ketiga-tiganya mengangguk. Kecuali Hafizi...

" Apa Safa dan Ina dah buat pada mereka?" Abang Anas mengerutkan dahi. Dia seperti tidak percaya melihat lakonan Syahmi, Adham dan Fakri. Ketiga-tiganya petah berkata-kata. Syahmi berlagak sebagai pegawai polis yang terpaksa menangkap Adham, anak kandungnya sendiri. Azrina menggosok-gosok mata. Dia juga seperti abang Anas. Kebiasaannya, mereka bertiga tidak pernah bersuara. Cuma mengangguk dan menggeleng bila ditanya. Syahmi rasa rendah diri bila teman-teman menghina bapanya. Fakri pula masih trauma dengan kemalangan yang menimpa abangnya. Adham memang pendiam sejak azali lagi. Kata ibunya, di rumah pun dia begitu.

" Abang...ok tak?" Fakri mengunjukkan ibu jari. Dia senyum lebar.
" Ok sangat!" Abang Anas menepuk-nepuk bahu Fakri sebaik sahaja selesai lakonan mereka. Semua bertepuk tangan. Adham tersenyum bangga. kali pertama dia diberi peluang menunjukkan kebolehan. Mujur ada Kak Safa dan Kak Ina...pencetus revolusi semangat dalam diri!
" Fizi..kenapa diam aja ni?" Azrina mula tertanya-tanya melihat Hafizi yang sejak tadi membatu.

2 comments: