Sunday, June 14, 2009

ISTIKHARAH YANG SATU-3

" Susah betulkan Nuha nak cakap, Nuha sayangkan Hadi?"
" Nuha sayangkan Hadi tak?"Asakan persoalan yang menambahkan keliru Nuha. Terkebil-kebil Nuha melihat reaksi Irfan Hadi yang tiba-tiba itu. Tapi Nuha akui, perkataan itu tidak pernah terbit di bibirnya sejak janji dimeterai lagi. Tidak terhitung rasanya berapa kali dalam sehari, ucapan itu meniti di bibir Irfan. Ucap yang seperti air mengalir. Tanpa sekat-sekat lagi. Hingga Nuha kadang-kadang diterpa rasa malu yang menghimpit, apa lagi di hadapan teman-teman yang suka benar mengusik.
" Nuha...sayang kau tak telefon hari ni?"
" Nuha.....romantik gile pakwe ko tu."
Nuha cuma sekadar senyum berbasa-basi. Sekadar memujuk hati sendiri dan menjaga hati teman-teman sekali gus.
" Nuha dah cakap, kan? Ma ngan babah tak suka Nuha ada komitmen lain masa belajar ni. Nuha ingat Hadi dah faham."Nuha melampiaskan rasa tidak puas hatinya. Biar Irfan tahu, rasa apa yang terbuku di hatinya saat dan tika ini.
" Kita bertunang dulu, Nuha." Irfan masih juga tidak berganjak.
" Hadi ...." Nada suara Nuha sedikit keras.
" Hadi balik dulu...Nuha memang tak pernah faham Hadi!" Spontan, Irfan mencapai kunci kereta dan telefon bimbitnya di atas meja. Wajah Irfan cemberut. Matanya sudah melotot ke arah Nuha. Irfan bingkas bangun.
" Hadi makanlah dulu...kut ye pun." Mendatar suara Nuha. Tiada kuasa menahan Irfan pergi. Nuha sudah masak benar tingkah Irfan yang 'kepala angin'. Degil Irfan tak boleh dilentur. Biar pun oleh senyum Nuha!
" Hilang selera!"
Serentak Nuha melarikan anak matanya. Diseka air mata yang mula bergenang. Kolam mata nuha mula berair. Hujung jari Nuha sudah basah dengan air matanya. Irfan sudah menghilang dari pandangan. Pertemuan Irfan dan Nuha selalu berakhir begitu. Nuha akan menangis...Irfan akan mula naik darah bila kehendaknya yang satu itu tidak dilunasi. Nuha mula memikir-mikir. Kepala Nuha terasa berdenyut-denyut. Berpinar-pinar mata Nuha...

Konsentrasi Nuha terganggu. Sejak tadi muka surat yang dibaca masih sama, tidak berganjak. Jari- jemari Nuha ligat memainkan mata pen. Mata Nuha tertancap pada novel-novel yang dihadiahkan oleh Irfan setiapkali menjelang hari lahir. Judul-judulnya cukup meruntun hati Nuha.
" Sayang seribu kali sayang, Kau yang kumiliki..." Mulut Nuha terkumat-kamit. Serentak bibir nuha melepaskan keluhan. Berat sungguh rasa yang menghuni hati Nuha saat ini...
Baru sekejap tadi, mama menelefon. Kata-kata mama masih terngiang-ngiang di telinga Nuha.
" Nuha...mama Irfan telefon tadi. Cakap pasal Nuha dan Irfan. Dia nak Nuha dengan Irfan diikat dulu. Ma dah banyak kali cakap kat Nuha kan?" Berdesing telinga Nuha sebaik sahaja selesai bicara ma.
" Nuha dah cakap kat dia ma. Nuha tak tahu..." Bicara Nuha terhenti.
" Tunggu habis belajar dulu.....apa-apa pun." Nada suara ma tersangat perlahan.
" Nuha faham, ma."
Nuha cuba untuk melupakan riak wajah Irfan siang tadi. Namun semuanya masih jelas terakam di ingatan Nuha. Wajah Irfan yang dengan persoalan yang tidak putus-putus dibawanya setiapkali mereka bersua empat mata. Hadi nak kahwin Nuha....

No comments:

Post a Comment