Saturday, June 13, 2009

TETAMU TAK DIUNDANG

" Assalamualaikum adik-adik. Hari ni kita buat aktiviti lain sikit daripada minggu lepas. Semuanya kita bagi ikut kumpulan. Adik akan dapat kakak dan abang masing-masing. Dua mentor untuk empat adik. Ok....semua beratur." Abang Anas membuat pengumuman. Adik-adik memang memberi perhatian dan mendengar kata, kalau abang Anas yang cakap. Kalau orang lain yang cakap, liat sikitlah mereka bergerak.
" Cepat sikit...macam tak makan sebulan aja abang tengok!" Abang Anas mula meninggikan nada suaranya. Mereka beratur mengikut kumpulan masing-masing. Abang Anas tersenyum puas. Begitu juga beberapa orang mentor yang lain.
" Bang....ramai pulak mentor yang tak datang. Kesian adik-adik, tak cukup mentor." Azrina meluahkan kesal yang terbuku.
" Ari ni kan hari Ahad...manalah ada orang nak bangun and 'sacrifice' untuk adik-adik. Tidur lagi 'best'" Azrai menunjukkan ibu jarinya. Azrina mencebir bibir. Malas melayan omelan Azrai yang memang 'gila-gila' tu.
" Jadi kau tak ikhlaslah ye." Azrina memulangkan paku buah keras.
" Lagi baik daripada tak datang langsung. Atau datang sebab nak mengorat Anas." Azrai melirikkan mata pada Anas. Semua orang tahu, Azrina memang meminati Anas dalam diam. Serta-merta Azrina memuncungkan bibir. Sakit hatinya dengan kata-kata Azrai.
" Korang berdua...boleh tak berhenti bertekak. Tak sudah-sudahnya bertekak, pantang jumpa." Abang Anas menggeleng kepala beberapa kali. Kalau diikutkan hati, mahu sahaja dia kahwinkan dua orang ni. Kalau bergaduh, masing-masing tidak mahu mengalah.
" Nak buat aktiviti apa ni, bang?" Hafizi mula tidak sabar.
" Kita bagi kumpulan dulu. Lepas tu abang cakap." Abang Anas menggulum senyum.
" Fizi....kali ni Fizi jadi mentee kak Safa dan Kak Ina. Safa...Ina, abang amanahkan pada korang ye." Safa dan Ina mengangguk.
" Bang....ala, tak bestlah. Nak dengan abang." Fizi meluahkan rasa tidak puas hati.
" Jangan banyak songeh....dengar cakap abang." Abang Anas berlagak serius. Hampir pecah tawanya melihat riak wajah Hafizi yang cemberut. Nampak benar dia tidak seronok. Safa dan Ina memang pendiam. Ramai adik-adik kompelin, mereka tidak pandai berkomunikasi dan melayan karenah adik-adik.

1 comment: