Sunday, June 14, 2009

DENGARKAN CERITAKU-2

Dengarkan ceritaku-2

“ Hani….aku nak pegi surau. Nak Ikut tak?” Aku bingkas bangun. Serentak, bunyi kerusi yang berkeriut menyentakkan lamunannya. Mahunya tak melamun…kekasih keliling pinggang. Belum masuk yang di luar negeri. Tak terhitung kukira. Yalah, orang cantik. Ada darah campuran lagi.

“ Aku cutilah Teja…ko pergilah.” Pantas aku mengangguk, tidak mahu banyak bicara. Hai, minggu sudah pun cuti jugak. Takkan tiap-tiap minggu pun cuti. Hish, Teja…..tak baik berburuk sangka. Mungkin betul dia memang bercuti. Aku beristighfar dalam hati. Langkah kupanjangkan ke arah surau yang terletak tidak jauh dari kelas kami.

Kulihat ramai pelajar sessi petang berduyun-duyun masuk ke perkarangan sekolah. Sakit mataku melihat payung yang bermacam warna. Pink…hijau…biru, ramai budak lelaki yang lokos ditimpa hujan. Yalah budak lelaki mana pakai payung. Payungkan dicipta untuk perempuan!

“ Teja Farhana!” Ops, siapa pula yang laungkan nama penuh aku ni. Spontan, aku berpaling. Dua susuk tubuh berlari-lari mendapatkan aku. Dengan penglihatan yang agak terbatas ( hari ini cermin mataku pecah,atas kecuaian sendiri) , aku cuba mengenal pasti wajah-wajah mereka. Oh…Qayyum dan Fitri. Dua kembar yang tak boleh dipisahkan. Bukannya kembar sedarah sedaging, dua orang ini kami labelkan kembar kerana ke mana sahaja, mereka pasti berdua. Ada juga yang kata mereka ‘gay’. Aduhai manusia( termasuk aku) terlalu suka melabel dan menghukum!

“ Teja…Hani mana?” Fitri cepat-cepat menyoalku. Aku lihat riak wajahnya seperti teruja ketika menyebut nama Hani. Sepasang mata Qayyum turut bercahaya, menunggu jawapan dari ulas bibirku. Sempat juga mataku menikam anak matanya.

“ Ada kat kelas…kami buat perbincangan sikit tadi. Oklah…Qayyum, Fitri….saya nak pegi surau ni. Assalamualaikum.” Buru-buru alku mengatur langkah.

“ Teja…terima kasih!” Fitri sempat melaung. Aku sempat berpaling dan mengangguk. Fitri ni memang suka melaung ke?

Usai kewajipanku, langkah kuatur ke kelas semula. Hujan yang tadinya mengucur beransur menjadi gerimis yang menipis. Alhamdulillah, aku dah boleh pulang nanti…

Amboi, mesranya mereka berdua. Macam pinang dibelah lapan belas. Kenapa hati aku rasa sakit semacam bila melihat kemesraan mereka berdua? Rasa macam jantungku berdegup lebih pantas daripada kadar biasa. Dup…dap..dup..dap..

“ Teja…” Fitri menyapaku yang masih berdiri di muka pintu. Qayyum dan Mohani juga tersentak.

“ Aku beli makanan ni ha, untuk kita. Kenapa tercegat kat sini lagi…jom!” Fitri memandangku yang masih berdiri terpaku di situ. Aku akur tanpa banyak soal.

“ Lama betul ko semayang Teja?” Mohani menegur sambil tangannya lincah menaip mesej.

Saya wirid sekali.” Selamba aku menuturkan.Tercetus tawa kecil dari bibirnya. Eh…apa yang kelakarnya. Betul apa…aku wirid.

“ Wirid tu apa ye?” Mohani tersengih.

“ Kelakar je bunyinya…” Dia menyambung kata. Riak wajahnya selamba. Aku dan Qayyum saling berpandangan. Tidak sempat memanjangkan rasa terkejutku, Fitri menyuakan plastik berisi keropok padaku. Aku pun memang lapar sekarang ni. Rezeki jangan ditolak…

“ Hani..saya nak balik dah. Awak tak nak balik lagi?” Aku bertanya seusai saja menghabiskan keropok yang terakhir.

“ Saya tak balik dengan awak, Teja…Qayyum ‘offer’ balik dengan dia. Kejap lagi ‘driver’ awak jemput. Kan Qayyum?” Suara Mohani ala-ala mengada. Lama lagi aku di situ, semakin tinggi rasa meluatku. Silap-silap boleh menggunung….

No comments:

Post a Comment