Sunday, June 14, 2009

DENGARKAN CERITAKU.....1

Hujan masih deras mengucur, membasahi apa sahaja di muka bumi. Berkali-kali langit diterangi kilat, dan siang dipecahkan dengan suara guntur yang lantang. Nampaknya aku kena bertapa di sekolah lagi, menunggu sampai hujan reda. Mujur ada juga temanku hari ini, siapa lagi kalau bukan si cantik Mohani. Saat ini, dia sedang leka membelek telefon bimbit dengan senyum meleret. Kawan aku yang seorang ni bukan makan saman walau pun sudah naik pekak telingaku dicanangkan dengan peraturan sekolah yang tidak membenarkan pelajar membawa telefon bimbit. Selalunya cikgu disiplin yang tegas, Cikgu Nik Ismail yang akan mencanang perkara itu dalam setiap perhimpunan. Berapi-api ucapannya, kalah ahli politik! Itu pun termaktub dalam buku peraturan sekolah. Mohani patut mengulang baca. Kalau aku tegur, dia akan mula tersengih sambil katanya....

" Telefon ni mahal Teja, kalau aku tinggal nanti hilang. Lagi pun papa beli suruh aku guna bukannya tinggal kat umah. Kalau ada apa-apa, boleh terus telefon. Kalau kau nak guna pun boleh. Aku tak berkira pun, kita kan kawan."
Fuh...panjang betul jawapan dia. Siap ada tawaran menarik lagi! Hmmm...nantilah aku fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment